Monday, January 18, 2010

Rumput Cantik & Orang Tersayang


Pada suatu hari di sebuah sekolah, seorang murid bertanya kepada gurunya. Ketika itu guru tersebut sedang mengajar tentang kasih sayang.

Pelajar: " Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yg terbaik sebagai orang yg paling kita sayang? macam mana nak jaga kasih sayang tu supaya berkekalan?"

Cikgu: " OK, kamu ikut apa yg cikgu suruh. Kamu pergi ke padang bola. Kamu jalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu. Pilih rumput yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang walau sekali. Dan petik rumput itu, bawa ke dalam kelas."

Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas, tiada sehelai rumput pun di tangannya.

Cikgu bertanya: "kenapa tiada rumput yang dipilih?"

Pelajar: " Tadi masa saya berjalan, saya carilah rumput yg paling cantik. Memang ada banyak yg cantik tapi cikgu cakap petik yang paling cantik, maka saya terus la berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh kebelakang lagi. Tapi bila sampai di hujung padang saya tak jumpa yg paling cantik. Mungkin ada di antara rumput di belakang saya tadi yg paling cantik tapi dah cikgu cakap tak boleh toleh ke belakang semula, jadi tak ada lah rumput yg boleh saya petik."

Cikgu: " Ya, itulah jawapannya. Maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yg kita sayang, hargailah dia seadanya. Jangan menoleh untuk mencari yang lain.


begitu la cerita bagaimana nak cari seseorang yang kita paling sayang. Mungkin mereka ada disekeliling kita walaupun kita tak sedar. tapi hargailah mereka seadanya kerana sukar untuk mencari ganti seseorang yg kita sayang.

No comments:

Post a Comment