Sunday, April 25, 2010

Kursus Induksi MPMUTM


Alhamdulillah...
Selesai sudah Kursus Induksi MPM UTM yang telah diadakan selama 3hari 2malam bermula 22hb April 2010 hingga 24hb April 2010 bertempat di Rompin Beach Resort. Seramai 31 orang MPMUTM dapat serati kursus ni dah selebihnya ada komitmen lain yang x dapat dielakkan.

Banyak jugak la pengisian yang dapat masa kat sana. Antara yang paling best ialah pendekatan minda separa sedar (NLP-Neuro Linguistik Programming). Pendekatan ni dibawa oleh PM Dr. Syed Mohamed Shafeq Bin Syed Mansor (lebih glamor dengan nama Pak Beb). Pak beb ni merupakan Timb. Pengarah PKK UTMIC,Kuala Lumpur.

Dalam beberapa slot dengan pek Beb ni banyak perkara dan ilmu baru yang dibawa. Antaranya Bagaimana mengenali diri dan orang lain, membina keyakinan pemimpin dan komunikasi separa sedar. Ada la jugak ujian2 yang dijalankan antaranya Ujian Personaliti CREDO, TAJMA dan Rahsia disebalik tarikh lahir. Tapi yang x bestnya macam mana semua ujian tu hasilnya gagal. pelik gak,orang lain ok ja. boleh jadi ada krisis personaliti la ni. Antara lain yang best ialah menembusi kentang dengan straw dan berdiri atas telur. bunyi macam tak logik tapi kalau kita tengok dari sudut fizik pun memang boleh. Cuma kita ja tak yakin,sebab tu susah.

Selain daripada slot motivasi dengan Pak Beb ni, MPM juga telah mengadakan sesi perbahasan dan perbincangan berkenaan Visi.Misi dan Objektif organisasi disamping pembentangan program MPM sepanjang tahun. Walaupun pada pendapat peribadi katakan sesi ni kurang diberi fokus sebab perbincangan VMO ni sepatutnya diberi keutamaan memandangkan ianya merupakan garis panduan atau KPI yang nak dicapai dalam organisasi. Tapi Alhamdulillah la dapat juga capa persetujuan dan persepakatan semua dalam meletakkan VMO MPMUTM.

Harapnya lepas ni, ukhwah organisasi MPM bertambah erat disamping gerak kerja MPM lebih mantap dan tersusun disamping tak lari daripada matlamat kita. Apa yang kita dapat sepanjang kursus ni manfaatkan lah sebaiknya. Yang baik jadikan ikutan,yang buruk jadikan sempadan. Gunakan lah pengetahuan kita telah hebat dan lemah kawan2 kita ni sebagai kekuatan organisasi,bukan jadikan alasan untuk kita lemah dalam bekerja. Jangan jadikan apa yang kita tahu tentang rakan kita ni sebagai target untuk melemahkan dia.

Selamat bercuti bagi warga UTM yang bercuti, selamat bekerja bagi mereka yang ada LI, selamat bertugas bagi mereka yang masih ada kerja.. Akhir kata, semoga selamat di bawah lembayung rahmat dan penjagaan Allah Taala..
Wallahu'alam~








No comments:

Post a Comment