Friday, June 18, 2010

MESYUARAT BERSAMA BADAN KEBAJIKAN PEMANDU TEKSI UTM (BKPT UTM)

Mesyuarat bersama Badan Kebajikan Pemandu Teksi UTM (BKPT UTM) telah diadakan pada 16hb Jun 2010, Rabu lalu pada jam 9.00 am bertempat di Dewan Kuliah 4, P19. Turut menghadiri mesyuarat itu ialah Tuan Haji Muzakir (Pengerusi BKPT UTM) dan pemandu-pemandu teksi UTM serta beberapa orang wakil Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) UTM antaranya Wan Ahmad Hazman Bin Wan Daud (N.P Aktiviti), Mohamad Ariff Bin Makhfudz (Pengerusi JPPI), Ku Abd Muhyi Bin Ku Abd Hamid (Pengerusi JKPK), Mohammed Amirul Asyraf Bin Hasnan (Timb Pengerusi JKPK), dan Iskandar Zulkarnain Bin Mohamad Idris ( Exco JPKP)

Mesyuarat bersama BKPT UTM ini diadakan sekali dalam masa dua tahun. Untuk sesi kali ini telah diadakan slot bersama MPMUTM selama lebih satu jam. Dalam sesi bersama MPM UTM ini telah diadakan sesi perkongsian dan perbincangan bersama berkenaan permasalahan tentang perkhidmatan teksi di UTM. Sesi perbincangan dibuka oleh saudara Hazman dengan memberi aluan daripada wakil MPM UTM dan seterusnya dikendalikan oleh saya sendiri selaku pengerusi JKPK.

Beberapa perkara telah ditimbulkan dalam perbincangan ini ialah berkenaan cadangan-cadangan penambahbaikan perkhidmatan teksi UTM. Antaranya ialah:

  1. Pihak teksi menyediakan borang aduan & komen di dalam teksi supaya pengguna boleh memberikan komen terhadap servis yang diberikan.
  2. Pihak BKPTUTM mengadakan mesyuarat agung secara tahunan dan memberikan anugerah kepada pemandu-pemandu teksi yang cemerlang perkhidmatannya.
  3. Pihak pemandu teksi menyediakan wang tukaran kecil termasuk wang syiling supaya memudahkan urusan pembayaran tambang dan tidak lagi timbul isu pemandu menggenapkan bayaran tambang kepada nilai yg lebih tinggi.
  4. Pihak BKPTUTM mempunyai pengenalan sendiri pada teksi bagi memudahkan penumpang membezakan antara teksi UTM atau teksi luar.

Sepanjang sesi perbincangan dan perkongsian ini terdapat beberapa isu yang diketengahkan oleh pihak pengusaha teksi yang sememangnya perlu diambil perhatian memandangkan perkhidmatan yang mereka sediakan berkait rapat dengan mahasiswa. Antara perkara ditimbulkan ialah:

  1. Masalah mahasiswa menunggu teksi tetapi tidak sampai ke lokasi yang ditunggu. Pemandu sampai ke tempat menunggu tetapi tiada orang, penumpang suka panggil teksi ‘last minute’ dan lambat turun daripada kolej.
  2. Mahasiswa tidak memahami kadar tambang yang dikenakan jika muatan lebih dibawa di dalam bonet kereta dan maksimum hanya 4 orang penumpang yang boleh naik dalm satu-satu masa.
  3. Bagaimana nak wujudkan sistem aduan diperingkat dalaman kampus supaya pengguna tidak terus buat aduan kepada LPKP. Kadang-kadang kesalahan di pihak penumpang tetapi pemandu teksi yang dikenakan tindakan oleh LPKP atas aduan yang dibuat.
  4. Meter teksi akan bermula dengan kadar RM3.00 sebaik sahaja tiba di lokasi penumpang menunggu dan kebanyakan pelajar antarabangsa tidak tahu akan perkara ini dan menganggap mereka ditipu oleh pemandu teksi.
  5. Meter akan bermula sebaik sahaja teksi tiba di tempat yang dijanjikan bukan sebaik sahaja penumpang masuk ke dalam teksi. Oleh itu, penumpang diingatkan supaya menunggu teksi di tempat yang dijanjikan bagi mengelakkan kadar meter meningkat.
  6. Cas tambahan dikenakan kepada penumpang yang ingin memindahkan barang-barang yang banyak dengan menggunakan teksi atas budi bicara pemandu teksi tersebut.
  7. Cadangan untuk menetapkan harga mengikut destinasi di dalam kampus dan tempat-tempat penting. Walaubagaimanapun akan dibawa ke mesyuarat bersama pihak Pejabat Hal Ehwal Mahasiswa dan Alumni.
  8. Terdapat penumpang di kalangan mahasiswa terutamanya pelajar antarabangsa yang melakukan perkara sumbang dan salah laku sosial semasa berada di dalam teksi termasuk minum minuman keras, berpelukan antara lelaki dan perempuan.
  9. Terdapat penumpang dikalangan mahasiswa yang bersikap kurang ajar dan biadab terhadap pemandu tetapi pemandu tidak ada saluran untuk membuat aduan.
  10. Masalah masa antara penumpang dan pemandu teksi. Perlu ada perjanjian antara pemandu dan penumpang tentang masa untuk sampai ke lokasi menunggu. Masa yang diselaraskan ialah 12minit,sekiranya selepas 12minit teksi masih belum sampai penumpang boleh memanggil teksi lain.

Berdasarkan hasil dalam sesi perkongsian dua hala ini pihak MPMUTM akan terus mengadakan perbincangan lanjut dengan pihak Pejabat HEMA dan BKPTUTM bagi memastikan tahap perkhidmatan teksi di UTM berada di tahap yang amat baik. Dinasihatkan kepada para mahasiswa yang menggunakan perkhimatan teksi supaya menggunakan perkhidmatan teksi oleh BKPTUTM bagi mendapatkan servis yang terbaik.

Beberapa makluman yang berguna untuk para pengguna yang menggunakan perkhidmatan teksi BKPTUTM:

1. Pemandu teksi dari BKPTUTM memakai pakaian seragam putih dengan logo persatuan di hadapan baju sebelah kiri.

2. Bagi penumpang teksi BKPTUTM, anda boleh mendapatkan resit tambang teksi daripada pemandu teksi tersebut.

3. Cas permulaan pada meter teksi adalah RM3.00 dan cas tambahan RM1.00 jika menggunakan bonet kereta untuk meletak barang.

4. Meter akan mula sebaik sahaja teksi tiba di lokasi menunggu, bukan sebaik teksi berjalan. Pastikan penumpang menunggu teksi bukan teksi menunggu penumpang.

5. Maksimum penumpang dalam satu-satu masa ialah 4 orang sahaja.

6. Sebarang aduan berkenaan perkhidmatan teksi oleh BKPTUTM boleh terus diajukan kepada pihak Jabatan Kebajikan dan Pelestarian Kampus Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) UTM





Disediakan oleh

KU ABD MUHYI BIN KU ABD HAMID
Pengerusi

Jabatan Kebajikan dan Pelestarian Kampus

Majlis Perwakilan Mahasiswa

Universiti Teknologi Malaysia

Kumuhyi.mpputm@gmail.com


No comments:

Post a Comment