Sunday, December 12, 2010

Bengkel Strategik MPM UTM 2010

Assalamualaikum w.b.t & salam sejahtera...

Alhamdulillah...

Setelah sekian lama tidak berkesempatan untuk mengemaskini blog dek kerana kekangan tuntutan tugas dan tanggungjawab yang lain sepanjang sebulan lepas terutamanya dalam meyiapkan Projek Sarjana Muda (PSM) 1 dan juga persediaan peperiksaan semester 7 akhirnya diberi peluang untuk terus mencoret dalam ruang ini. Terasa sedikit lapang dan lega apabila berjaya selesaikan juga PSM 1 dan tamat perperiksaan semester 7 yang lalu walaupun pada hakikatnya peperiksaan kali ini tak mampu nak berikan ‘performance’ yang terbaik. Mungkin kesan akibat gangguan luar atau juga faktor dalaman dalam diri. Apa yang penting peperiksaan yang lalu memberikan muhasabah kepada diri ini agar terus istiqamah dalam melaksanakan amanah dan tanggungjawab; sebagai seorang mahasiswa muslim, pemimpin mahasiswa, dan juga sebagai seorang anak agar tidak mengecewakan harapan ibu bapa di rumah. Saki baki cuti yang ada sedikit sebelum buka semester akan nanti akan cuba dimanfaatkan sebaiknya untuk meneruskan ‘progress’ untuk PSM 2.

Hari ini telah masuk hari kedua Bengkel Strategik MPMUTM yang merupakan pengisian program ‘campus stay’ sepanjang cuti semester kali. ‘Campus Stay’ merupakan program anjuran MPMUTM yang melibatkan semua MPM yang dijalankan sepanjang cuti bagi merangka dan melaksana gerak kerja sepanjang tahun sesi kepimpinan termasuk juga dalam merangka dan merancang program sepanjang tahun.

Bagi sesi “campus stay’ kali ini, MPMUTM memberi fokus dalam Bengkel Strategik yang mana bengkel ini diisi dengan bengkel perancangan semula dasar bagi merangka semula perlembagaan dan polisi kepimpinan yang dibawa oleh MPMUTM memandangkan sebelum ini belum ada perlembagaan khusus bagi MPMUTM dalam menjalankan gerak kerja. Di samping itu, persediaan bagi menjadi tuan rumah bagi Mesyuarat Jemaah YDP MPP IPTA yang akan diadakan pada 17-19hb Disember 2010 juga turut dijalankan.

Melalui bengkel ini, sedikit sebanyak dapat belajar tentang apa itu perlembagaan, mengapa perlu ada perlembagaan, bagaimana perlembagaan itu digubal dan proses-proses yang terlibat dalam merangka perlembagaan. Memang agak pelik apabila majoriti kepimpinan MPMUTM merupakan ahli dalam bidang kejuruteraan terpaksa duduk memerah otak dalam merangka hal-hal berkaitan undang-undang dan perlembagaan, tapi itulah peluang dan ilmu yang sangat berguna yang dapat ditimba kali ni.

Pada asasnya, perlembagaan ditakrifkan sebagai prinsip asas yang mengasaskan sesebuah negara dan memperkenalkan sistem pemerintahan seperti yang termaktub sama ada dalam undang-undang atau adat perundangan. Perlembagaan adalah sejenis undang-undang yang mengandungi
peraturan-peraturan yang boleh dikuatkuasakan. Dalam merangka perlembagaan MPMUTM, apa yang perlu kita jelas ialah apa VMO dan gagasan yang dibawa oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPTM), Universiti Teknologi Malaysia dan Hal Ehwal Mahasiswa UTM itu sendiri agar apa yang dirangka tidak lari daripada gagasan dan wawasan nasional. Apa yang lebih penting ialah Perlembagaan yang dirangka mestilah mengikut Seksyen 52 Perlembagaan Universiti dan mengikut garis panduan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).

Kami dipecahkan dalam beberapa kumpulan bagi memberikan fokus yang lebih jelas dalam merangka perlembagaan ini agar sudut perbincangan lebih tertumpu dan setiap kumpulanperlu membuat pembentangan bagi setiap Fasal yang diberi tanggungjawab. Saya bersama beberapa orang perwakilan yang lain termasuk Saudara Nur Azim Fahada (N.P Fakulti), Saudara Mohd Ariff Makhfudz (K.J JPPI), Saudari Khairina ‘Izzati (exco JAKERIS) dan Saudari Nor Aida Yusof (exco JPAK) diberi tugas untuk melengkapkan Fasal 4 dan 5 iaitu Fasal berkaitan Mesyuarat dan juga portfolio setiap jawatan dan perwakilan. Memang terasa amat berat tugasan ini nak dibincang dengan kekuatan ‘otak’ 5 orang tapi inilah tanggungjawab dan kepercayaan yang diberi. Antara apa yang turut dipertanggungjawabkan ialah Lembaga Disiplin MPMUTM, yang juga diberi kepercayaan kepada kami. InsyaAllah sedaya upaya kami pikul tanggungjawab ini.

Banyak manfaat yang diperoleh daripada bengkel ini, walaupun ada suara luar yang berkata mengapa perlu MPMUTM nak buat semua benda ni, bagi je la HEMA yang uruskan. Ya, apa yang penting ialah “MPM tu merupakan hak mahasiswa, maka biarlah mahasiswa yang mencorak dan memberi bentuk kepada MPM itu menggunakan acuan mahasiswa dengan panduan HEMA.” MPM bukan sekadar melaksana apa yang direncana oleh universiti tetapi dalam masa yang sama membawa agenda pembangunan mahasiswa. Alhamdulillah, satu ilmu baru yang dapat dipelajari dan apa yang diharapkan ialah apa yang dirangka dan direncana kali ni dapat digunakan oleh sesi kepimpinan akan datang demi kebaikan mahasiswa bersama.

InsyaAllah, apa yang dapat dipelajari kali ni akan dimanfaatkan sebaiknya kelak, mudah-mudahan apa yang diperoleh dapat dikongsi oleh mereka-mereka yang tak berkesempatan di luar sana.

sekadar ini sahaja yang sempata dicoret kali ini. sesi pagi ni akan diteruskan dengan sambungan perbincangan dan InsyaAllah pada tengahari nanti akan diadakan sesi pembentangan.

Wallahu'alam...

2 comments:

  1. fuh..what a great experience. future engineers discussing about the constitution. menarik.

    ReplyDelete
  2. masih belajar..cuba cari pengalaman baru luar bidang..

    ReplyDelete