Saturday, July 2, 2011

PAHLAWAN NERAKA

Assalamualaikum wbt~
Bismillahirrahmanirrahim...Alhamdulillah..setelah sekian lama blog ni bersawang dek kerana kekangan-kekangan tugasan sejak kebelakangan lalu. Sempat jugak saya curi masa untuk tulis sikit-sikit kat sini supaya tak terus bersawang.. [^_^]

Macam - macam sebenarnya nak tulis dalam blog ni..tapi ya lah kan..antara sibuk, buat-buat sibuk dan menyibuk.. yang mana satu pun tak tahu lah..sampaikan tak sempat nak menulis.. mungkin jiwa ini bukan jiwa penulis sejati kot.. hehe =)

Kali ini saya nak bawakan satu kisah sirah yang berlaku pada zaman Rasulullah saw yang mana kisah ini menceritakan tentang seorang pahlawan yang hebat berjuang tetapi pengakhirannya di neraka. Sebab apa ya???
Haa..ambil sikit masa ikuti kisah ni....

Suatu hari satu pertempuran telah berlaku di antara pihak Islam dengan pihak Musyrik. Kedua-dua belah pihak berjuang dengan hebat untuk mengalahkan antara satu sama lain. Tiba saat pertempuran itu diberhentikan seketika dan kedua-dua pihak pulang ke markas masing-masing.

Di sana Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat telah berkumpul membincangkan tentang pertempuran yang telah berlaku itu. Peristiwa yang baru mereka alami itu masih terbayang-bayang di ruang mata. Dalam perbincangan itu, mereka begitu kagum dengan salah seorang dari sahabat mereka iaitu, Qotzman. Semasa bertempur dengan musuh, dia kelihatan seperti seekor singa yang lapar membaham mangsanya. Dengan keberaniannya itu, dia telah menjadi buah mulut ketika itu.

"Tidak seorang pun di antara kita yang dapat menandingi kehebatan Qotzman," kata salah seorang sahabat.

Mendengar perkataan itu, Rasulullah pun menjawab, "Sebenarnya dia itu adalah golongan penduduk neraka."

Para sahabat menjadi hairan mendengar jawapan Rasulullah itu. Bagaimana seorang yang telah berjuang dengan begitu gagah menegakkan Islam boleh masuk dalam neraka. Para sahabat berpandangan antara satu sama lain apabila mendengar jawapan Rasulullah itu.

Rasulullah sedar para sahabatnya tidak begitu percaya dengan ceritanya, lantas baginda berkata, "Semasa Qotzman dan Aktsam keluar ke medan perang bersama-sama, Qotzman telah mengalami luka parah akibat ditikam oleh pihak musuh. Badannya dipenuhi dengan darah. Dengan segera Qotzman meletakkan pedangnya ke atas tanah, manakala mata pedang itu pula dihadapkan ke dadanya. Lalu dia terus membenamkan mata pedang itu ke dalam dadanya."

"Dia melakukan perbuatan itu adalah kerana dia tidak tahan menanggung kesakitan akibat dari luka yang dialaminya. Akhirnya dia mati bukan kerana berlawan dengan musuhnya, tetapi membunuh dirinya sendiri. Melihatkan keadaannya yang parah, ramai orang menyangka yang dia akan masuk syurga. Tetapi dia telah menunjukkan dirinya sebagai penduduk neraka."

Menurut Rasulullah S.A.W lagi, sebelum dia mati, Qotzman ada mengatakan, katanya, "Demi Allah aku berperang bukan kerana agama tetapi hanya sekadar menjaga kehormatan kota Madinah supaya tidak dihancurkan oleh kaum Quraisy. Aku berperang hanyalah untuk membela kehormatan kaumku. Kalau tidak kerana itu, aku tidak akan berperang."

Riwayat ini telah dirawikan oleh Luqman Hakim.

Begitulah kisah kehebatan keperwiraan Qotzman yang menjadi sebutan para sahabat yang lain tetapi pada hakikatnya perjuangannya tidak diterima Allah dan matinya dia sebagai ahli neraka. Rata-rata kita boleh tengok di media-media kat negara kita ni, tak habis-habis dengan slogan Hidup Melayu lah.."kami rela mati demi pertahankan Melayu" lah..cerita-cerita permusuhan antara kaum. Dan semangat kebangsaan yang melampau yang akhirnya mencetus semangat assobiah...kaum aku hebat!kaum engkau hanya tumpangan..tak cukup dengan itu, dikecam kepada muslimin yang bersepakat dan bersatu padu dengan orang bukan Islam atas dasar kemanusiaan dan keamanaan..

Sedarlah mereka diluar sana..buang keangkuhan bangsamu di dunia ini kerana tingkat-tingkat Syurga Allah tidak disusun mengikut bangsamu...berjuanglah demi menegakkan kalimah ALLAH serta mendaulatkan Islam.. Semoga menjadi pedoman dan pengajaran buat kita semua..


" Kemenangan ALLAH adalah kemenangan hakiki..berjuanglah kerana ALLAH di landasan agamaNya..nescaya kita akan memperoleh kemenangan itu..."






2 comments: