Tuesday, August 16, 2011

MAJLIS BERBUKA PUASA, TERAWIH & TAHLIL ASSAK MERIAH!!





Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera...
Salam Ramadhan buat semua, moga kita diberikan kekuatan untuk terus beribadat dalam bulan yang penuh barokah ni..

Dalam kesibukan Ramadhan ni, memang akan jadi kebiasaan masyarakat kita ni untuk mengadakan Majlis Berbuka Puasa (Iftar), terawih dan pemberian sumbangan. Tak terlepas juga Persatuan Alumni Sains Kedah (ASSAK) kerana turut menganjurkan program Majlis Berbuka Puasa, Terawih dan Tahlil kali ke-8 tahun ni pada 13hb Ramadhan 1423H/ 13 Ogos 2011 yang lalu.

Program ni bertempat di Sekolah Menengah Sains Sultan Mohamad Jiwa dan telah melibatkan penyertaan dan sambutan yang menggalakkan daripada alumni bermula dari tahun 1973 hinggalah yang terbaru 2010. Kalau nak dikira-kira anggaran peserta yang hadir keseluruhannya mencecah 200 orang dan termasuk juga cikgu-cikgu dan staf-staf sekolah yang telah lama berkhidmat di sini dari zaman awal pembukaan sekolah lagi. Antara cikgu2 yang dah pencen yang turut hadir ialah Cikgu Ali dan Cikgu Raof ( yang lain tak kenal)..

Program bermula seawal jam 5.00 petang dengan sesi pendaftaran kehadiran di Dewan Besar Sekolah. Di sini juga dibuka kaunter pendaftaran ASSAK bagi sesiapa yang belum mendaftar sebagai ahli ASSAK. Disebabkan tak bawa duit yang mencukupi untuk daftar ASSAK, terpaksa la sekali lagi tangguh nak daftar ahli ASSAK. InsyaALlah lain kali ada peluang lagi la.


Program ni diteruskan dengan sesi bergambar bersama semua yang hadir di depan dewan sebelum masuk waktu berbuka. Sebaik azan berkumandang, semua yang hadir berbuka dengan memakan kurma. Selesai berbuka tu, semua peserta solat maghrib berjemaah bersama dengan adik-adik pelajar sekarang ni di Surau Al-Falah yang diimamkan oleh Ust Abdul Kadir. Selepas selesai solat, jemaah semua ke Dewan Makan bagi menikmati juadah yang lebih berat. Bila makan ramai2 ni teringat la pulak zaman dalam sekolah dulu, berebut-rebut nak ambik makanan. Bila dah senior, 'cutting line' adik2 pulak. dah tu ambik double lagi..







Masuk waktu Isyak, semua kembali ke surau untuk Solat Isyak dan terawih. Solat Isyak diimamkan oleh Cikgu Ali Ahmad dan Solat Terawih pula diimamkan oleh Saudara Mohamad Sanusi Mohd Noor, Setiausaha Politik Ust Azizan, MB Kedah. Dia pun ahli ASSAK jugak. Selesai 8 rakaat terawih diikuti solat sunat witir, Majlis diteruskan dengan Majlis Penyampaian Sumbangan ASSAK kepada pelajar. Setiap pelajar memperoleh senaskah Surah Yaasiin sumbangan Saudara Izham Yusof, CEO Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB) yang juga merupakan Presiden ASSAK. Majlis diteruskan lagi dengan bacaan Yasiin dan tahlil dikhalifahkan oleh Haji Zubir selepas pelajar tingakatan 5 dan 3 ke kelas prep memandangkan mereka ni ada 'trial-exam'. Bacaan Yasiin dan tahlil ni dihadiakan khusus buat 61 orang bekas guru dan pelajar yang telah kembali ke rahmatullah.

Selesai bacaan tahlil, ada sedikit acara penyampaian cenderahati ringkas daripada pihak ASSAK kepada Cikgu Pesol (jugak Ahli ASSAK) selaku wakil pihak sekolah. Lepas tu, sebagai acara penutup program diteruskan dengan moreh yang disponsor jugak oleh ASSAK. Sambil makan boleh beramah mesra dengan senior dan jugak 'super-senior' memang meriah. Kagum bila melihat abang2 dan kakak2 yang dah berjaya dalam karier masing2 tak kisah la dalam bidang korporat, perniagaan, doktor, engineer, politik dan sebagainya. Tak kurang jugak yang usia boleh kira tahap pakcik makcik tapi tetap supporting layan kami macam kawan2 ja.. Antara part yang best ialah masa nak balik, selesai bersalaman dengan cikgu dan senior2, kami pun singgah la kat Nasi Kandar Makbul sebelum balik. Tak disangka jumpa balik geng2 depa ni kat sana.. Maka ada yang kata senior ka junior ka memang sekepala la..last2 kedai mamak jugak depa layan~


Sdr. Izham (kiri) menyerahkan sumbangan kepada Cikgu Pesol (kanan)

mai dah jadi alumni pun dok berebut lagi nak ambik makanan

InsyaAllah, akan datang dalam tempoh terdekat ASSAK akan menganjurkan program sambutan Aidilfitri, tapi rasanya tak dapat nak pi la kali ni sebab buat kat KL. Kalau dekat insyaAllah boleh pi. Apa-apapun, memang jadi kenangan yang indah bila dapat kembali ke sekolah dan dapat mengeratkan kembali ukhwah sesama rakan se-'batch' yang setelah sekian lama tak jumpa disamping dapat berkenalan dengan adik-beradik ASSAK yang lain. Semoga ukhwah kita kerana Allah akan terus berkekalan semoga ASSAK terus maju jaya..

Wassalam...

bergambar kat Tasik Sekolah dengan geng2 Optima0105


4 comments:

  1. pembetulan bang, *percetakan nasional malaysia berhad.

    restoran makbul dh memang jd pot assak dah. kami pon sagur situ esok pg tu.

    ReplyDelete
  2. owhh..makaseh..baru perasan ada typing error kat atas tu..satgi tukaq balik..
    haha...

    ReplyDelete
  3. Yepp..restoran Makbul kat Sp tu..kat Lagenda Height dekat dgn Nasmir

    ReplyDelete