Friday, April 15, 2011

Alhamdulillah...Akhirnya..


Assalamualaikum~

Bismillahirrahmanirrahim.... alhamdulillah, tarik nafas dalam sedikit lega lepas selesai lalui tempoh yang kritikal sebelum ni. Dengan PSM nya yang menimbun kerja, sampai seminggu x dapat nak merasa tidur malam. siang pulak tidur sejam dua ja pun. Alhamdulillah la akhirnya dapat jugak rasa rehat.

Tak ada apa2 yang menarik untuk berkongsi cerita kat sini, sekadar sikit-sikit cerita pasal PSM ni. Alhamdulillah, akhirnya siap jugak robot 'Unmanned Ground Vehicle (UGV). Robot ni merupakan adaptasi daripada robot pemusnah bom yang digunakan dalam ketenteraan dan kebanyakannya dah digunakan secara meluas dalam bidang ketenteraan mahupun bidang awam. Objektif robot ini ialah untuk bergerak di atas pelbagai permukaan dan bergerak melepasi halangan disamping dapat mengangkat dan mengalihkan barang yang berada di depannya.


ni dalam mode standby, tunggu dapat arahan ja nak gerak

full design robot ni

Robot ni juga dah pernah dibuat oleh mahasiswa FKE UTM pada sesi lepas iaitu saudara Muhammad Hafiz bin Mohamad tapi pada kali ni saya telah lakukan beberapa perubahan untuk robot ni. antaranya tukar guna DC Geared Motor untuk dapatkan torque yang tinggi. untuk robot yang sebelum ni tak da modulator arm dan kali ni saya tambah modulator arm (gripper) untuk angkat dan alih barang depan robot ni. Selain tu, ada lagi beberapa aspek lagi yg saya dah ubahsuai.

Antara keupayaan robot ni ialah boleh panjat halangan, alih barang, bergerak depan belakang kiri kanan dan pusing 360 darjah. robot ni jugak boleh angkat dan turunkan tayar depan. untuk dapatkan kelajuan yg lebih masa bergerak, tayar depan boleh diangkat. tapi semestinya la ada had-had dalam keupayaan robot ni, untuk angkat barang tu hanya barang yang ringan dan kecil saja boleh diangkat sebab servo motor, dan 'design' modulator arm tu hanya sesuai untuk yng ringan. selain tu untuk halangan dan x boleh lebih daripada 12cm sebab tayar depan xda motor nak gerakkan dia (bukan 4XWD la).

ni mode turunkan flipper-untuk turun halangan

nak naik halangan - jalan saja macam ni pun boleh, lagi laju

Nak dijadikan cerita, lepas ja present depan panel yang otai2 (Dr Zaharuddin, Dr Ariffannan, Dr Zool Hilmi),Alhamdulillah la masa present tu ok dah..tapi elok ja nak prepare untuk Demo tiba2 ada 1 motor x boleh gerak (motor yang angkat flipper depan). terpaksa la 'troubleshoot' nak cari punca masalahnya.puas jugak la, tapi apakan daya. Elok ja jumpa panel dah sampai, memang xda rezeki la nak tunjukkan demo naik halangan kat depan panel. cuma mampu bagi penjelasan ja la sebab apa jadi macam tu. Agak sedih sebab punya la berjaga siang malam dalam masa seminggu, tapi x dapat 'perform' masa demo. tapi, kita kena akur dengan aturan Allah, dah Dia x izinkan masa demo tu robot gerak.

komponen dalaman

Banyak cerita menarik suka duka dalam buat PSM ni. Sampaikan bilik tidur pun dah bertukar jadi bengkel dan makmal. 'circuit' terbakar la, programming x jadi, barang orang pinjam x bagi balik la. Macam2 lagi, sampaikan dah tertukar waktu siang dan malam. Pendek kata Projek Sarjana Muda (PSM) ni dah jadi Projek Sengkang mata, Pulun Siang malam.. Berapa Kos? hmm...soalan tu memang selalu orang tanya, nak jawabnya senang.pendek kata kalau ada 2bijik keta kebal macam ni dah boleh buat belanja kahwin dah la..haha, sebijik ni pun dah boleh buat hantaran..faham ja la harganya.

Apa-apa pun terima kasih yang tak terhingga la kepada semua kawan2 yang banyak bantu untuk siapkan robot ni sampai hasilnya macam ni. yang tolong teman buat kerja siang malam, yang bagi pinjam barang. Termasuk semua la Mat Yan, Fakaruddin, Azim Fahada, Akasyah, Akmal Roslan, Hisyam aka Macha, Hazeli dan sapa2 yang tak tersebut kat sini. InsyaAllah, ganjaran daripada ALLAH itu pasti.. [^_^]. Paling banyak terima kasih kat PM Dr Rosbi Mamat, supervisor yang banyak bagi tunjuk ajar dan banyak bantu untuk siapkan robot ni. Semoga jasa kalian menjadi saham untuk dituntut di akhirat kelak.

Buat semua, All da best untuk final exam yang akan datang x lama lagi, sambil study jangan lupa tingkatkan amal ibadah, dekatkan diri kita kepada ALLAH dan pohon bantuan daripadaNya supaya urusan kita sentiasa dipermudahkan..selamat maju jaya dan selamat bersengkang mata lagi untuk siapkan thesis pulak lepas ni ya..


Wsalam~ [^_^]

4 comments:

  1. wouuuu~bgusnyee...

    ReplyDelete
  2. thumbs up! alhamdulillah..lepas ni bley la apply kt dlm silibus palapes robot tu.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah la..dapat jugak siap, so sekarang fokus on thesis writing la pulak..

    ReplyDelete