Friday, April 1, 2011

Sekitar FESTIVAL INOVASI & KREATIVITI UTM 2011

Bismillahirrahmanirrahim...Alhamdulillah..sekalung rasa syukur atas nikmat kesempatan masa untuk update sikit dalam blog ni sekitar Festival Inovasi UTM minggu lepas. Walaupun dalam keadaan yang sekarang ni boleh kira kritikal dengan nak kena siapkan PSM (petang ni pun Supervisor dah nak tengok projek)..
kalendar aktiviti sepanjang festival

Bersempena Festival Inovasi & Kreativiti yg lepas, saya telah diberi kepercayaan untuk menjadi Duta UTM bagi sepanjang program itu berlangsung. Apa tu Duta UTM ya? lebih kurang kerja promosi UTM jugak la, selain daripada bertugas dalam tapak festival kami juga ditugaskan untuk mengiringi rombongan luar dan dalam untuk pusing sekitar kampus dan singgah ke fakulti-fakulti dalam aktiviti 'Free Ride Bus'. setiap setengah jam bas akan jalan dari Tapak Festival ke fakulti-fakulti terpilih untuk mengikut aktiviti di sana. Antara fakulti yg dbuka ialah Fakulti Alam Bina (FAB), Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah (FGHT), Fakulti Sains (FS), Fakulti Bioperubatan dan Biokejuruteraan (FBB), Fakulti Sains Komputer dan Sistem Maklumat (FSKSM), Fakulti Kejuruteraan Kimia (FKK) dan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM).

kaunter pertanyaan di depan khemah pameran

'Free-ride bus' untuk ke fakulti-fakulti

Dr Rashid (baju putih kanan) beri taklimat kpd Hisyam (duta) utk bawa rombongan

Tak kurang hebatnya pengisian dan program di Tapak Festival sepanjang ianya berlangsung. Antara apa yang ada di sana ialah pameran 'booth' fakulti dan agensi/jabatan dalam UTM yang kebanyakannya mempamerkan produk inovasi masing-masing samada hasil kajian/rekaan mahasiswa, pensyarah ataupun staff. Turut mengisi 'booth' yang disediakan juga ialah agensi-agensi daripada luar yang membawa pelbagai produk inovasi terkini dan antara yang menarik ialah MESIN PEMBUAT ROTI JALA ciptaan Zulkifly(the Malaysian Mc Gyver) yang turut didemonstrasi untuk tontonan pelawat. Sambil itu disediakan roti jala percuma kepada semua pelawat yang bertandang. Bukan setakat tu, ada lagi pameran dan aktiviti sains oleh Fakulti Sains, Ceramah untuk lepasan SPM dan macam2 lagi..

mesin roti jala-dapat makan roti jala free kat sini

elektrik car - projek kajian kerjasama Proton & UTM

solar car UTM, antara ciptaan yang menarik

sudut pameran penyelidikan

Walaupun buat kali pertamanya diadakan Festival Inovasi ini, saya nampak banyak perubahan positif dah berlaku dalam suasana kampus yang lebih menerapkan nilai intelek dan budaya ilmu untuk dihayati. Banyak pujian dan luahan oleh pengunjung luar yang sangat gembira kerana diberi peluang untuk melawat dalam kampus secara terbuka seperti ini. Pihak Innovation & Commercialisation Center (ICC) dan Center of Student Innovation (CSI-bawah kelolaan Dr Rashid pensyarah jabatan mekatronik FKE) merupakan antara tulang belakang yang bekerja keras dalam merealisasikan festival ini.


Namun, sudah pasti masih ada banyak ruang-ruang penambahbaikan yang tidak harus kita tinggalkan untuk penganjuran akan datang antaranya ialah menyatukan sekali dengan program karnival kerjaya agar dapat menarik lebih ramai mahasiswa UTM dan mahasiswa luar untuk datang disamping mengadakan 'paper presentation' ataupun pembentangan projek-projek terpilih di setiap fakulti dan dijemput wakil kompeni luar menjadi panel penilai dalam usaha nak promosika produk UTM. Dari segi perjalanan bas dan penyusunan jadual aktiviti di fakulti boleh diperkemas supaya nampak lebih profesional dan menarik. Apa-apa pun saya amat kagum dengan pasukan penganjur yang sangat cekap dalam bekerja terutama untuk promosi dan publisiti.
ni lawatan kat PSZ..sempat la jugak singgah

pameran di FGHT


bukan main ceria lagi adik-adik tadika ni datang

Wireless Communication Center (WCC UTM)


akak staff FKE yang sentiasa ceria

laman konsultasi daripada Pusat kaunseling dan Pusat Pembangunan Kerjaya

abang-abang UTM ambassador yang macho tngh tunggu adik2 masuk



penerangan tentang Flight Simulator..produk FKM

pertandingan melukis dan mewarna kanak-kanak..

pertandingan rekacipta sekolah menengah

FUNtastic Science..banyak permainan sains yang menarik kat sini

ROBOCON COMPETITION..susun piramid

InsyaAllah, kita harapkan penganjuran pada masa akan datang akan lebih baik dari segi penganjuran dan sambutannya. Semoga apa yang kita usahakan ni mendapat ganjaran daripada Allah swt.
Wallahualam~





No comments:

Post a Comment